Brev:
Dagsplan og mad/amning
20. juli 2015
Alder:
9 mdr.
Dagsplan og mad/amning
Kære Helen.
Tak for dine gode svar.
Det går super godt med min søn og skemad. Han elsker det og amningerne fungerer også rigtig godt. Jeg ammer tre gange i døgnet: før middagslur, aftenputning og drømmemåltid.
Vores dag ser nogenlunde sådan ud, det er ca. tider:
06.20/06.40: vågner
07.00 morgenmad (firekornsgrød, øllebrød el. Havregrød, m. Frugtmos. Spiser mellem 1-1,5 dl)
08.45/09.00: formiddagssnack (1/3 rugbrød med smør og ost og lidt frugt)
09.30 formiddagslur
10.30/11.00 vågner
11.30: frokost (1/2 rugbrød med leverpostej, røget laks, makrel, med agurk, cherrytomat uden skræl. Lidt grøntsagsmos, hvis der er rest fra aftensmad)
12-13.00 leg/aktivitet
13.00: ammes
13.30/14.00-15.00/15.30 middagslur
16.00: eftermiddagssnack (grødrest ca. 1 dl og lidt frugt)
18.00: aftensmad (nogle dage er det grøntsagsmos med kød, spiser ca. 2 dl. andre dage får han hvad vi får, spaghetti/kødsovs, tomatsuppe med pasta og brocoli, risretter)
18.45: bad
19.15 ammes og puttes
20.00 sover
22.30 ammes og sover til næste dag.
Han drikker vand ved alle måltider (han er ikke god til at drikke af kop, han leger med vandet, så han får af flaske. Da han har døjet med hård mave, ville vi sikre at han fik godt med vand, men vi øver fortsat med kop ved hvert måltid. Han tilbydes først kop. Og til sidst tilbydes han flasken.
Jeg har lidt forskellige spørgsmål:
1) han er ikke så vil med havregrød, må han få firekornsgrød næsten dagligt?
2) nogle dage går der kun lidt over en time imellem morgenmad og formiddagssnack. Hvad tænker du om det? Det afhænger af, hvornår han vågner. Men jeg prøver nogenlunde at holde de samme tider.
3) hvor mange grøntsager skal han have til frokost? Skal jeg fortsætte med at give ham mos, eller er det fint med lidt rå grøntsager eller kogte gulerødder? Han bliver hurtigt træt af at tygge og mosen glider lettere ned, så spiser han lidt mere. Selvom han elsker at tygge.
4) Hvor længe skal jeg fortsætte med at komme modermælkserstatning i hans mos? skal han nøjes med vores mad om aftenen eller skal jeg supplere med grøntsagsmos?
5) Hvor mange amninger i døgnet er optimalt nu?
Hvis jeg skærer middagsamning væk, skal noget andet så træde i stedet? Og hvis jeg så kun ammer til aftenputning og igen kl. 22.30. Får han så nok?
6) Jeg er nogle gange i tvivl om det er en god idé med drømmemåltidet, da han vågner lidt op af det. Det er ikke noget problem for ham at falde i søvn igen, det gør han med det samme. Men jeg får lidt dårlig samvittighed over at tage ham op, når han sover så godt.
Tak for din tid :)