Dagsplan og mad/amning

20. juli 2015

Alder:
9 mdr.

Dagsplan og mad/amning

Kære Helen.

Tak for dine gode svar.
Det går super godt med min søn og skemad. Han elsker det og amningerne fungerer også rigtig godt. Jeg ammer tre gange i døgnet: før middagslur, aftenputning og drømmemåltid.

Vores dag ser nogenlunde sådan ud, det er ca. tider:
06.20/06.40: vågner
07.00 morgenmad (firekornsgrød, øllebrød el. Havregrød, m. Frugtmos. Spiser mellem 1-1,5 dl)
08.45/09.00: formiddagssnack (1/3 rugbrød med smør og ost og lidt frugt)
09.30 formiddagslur
10.30/11.00 vågner
11.30: frokost (1/2 rugbrød med leverpostej, røget laks, makrel, med agurk, cherrytomat uden skræl. Lidt grøntsagsmos, hvis der er rest fra aftensmad)
12-13.00 leg/aktivitet
13.00: ammes
13.30/14.00-15.00/15.30 middagslur
16.00: eftermiddagssnack (grødrest ca. 1 dl og lidt frugt)
18.00: aftensmad (nogle dage er det grøntsagsmos med kød, spiser ca. 2 dl. andre dage får han hvad vi får, spaghetti/kødsovs, tomatsuppe med pasta og brocoli, risretter)
18.45: bad
19.15 ammes og puttes
20.00 sover
22.30 ammes og sover til næste dag.

Han drikker vand ved alle måltider (han er ikke god til at drikke af kop, han leger med vandet, så han får af flaske. Da han har døjet med hård mave, ville vi sikre at han fik godt med vand, men vi øver fortsat med kop ved hvert måltid. Han ...

Annonce

... tilbydes først kop. Og til sidst tilbydes han flasken.

Jeg har lidt forskellige spørgsmål:

1) han er ikke så vil med havregrød, må han få firekornsgrød næsten dagligt?

2) nogle dage går der kun lidt over en time imellem morgenmad og formiddagssnack. Hvad tænker du om det? Det afhænger af, hvornår han vågner. Men jeg prøver nogenlunde at holde de samme tider.

3) hvor mange grøntsager skal han have til frokost? Skal jeg fortsætte med at give ham mos, eller er det fint med lidt rå grøntsager eller kogte gulerødder? Han bliver hurtigt træt af at tygge og mosen glider lettere ned, så spiser han lidt mere. Selvom han elsker at tygge.

4) Hvor længe skal jeg fortsætte med at komme modermælkserstatning i hans mos? skal han nøjes med vores mad om aftenen eller skal jeg supplere med grøntsagsmos?

5) Hvor mange amninger i døgnet er optimalt nu?
Hvis jeg skærer middagsamning væk, skal noget andet så træde i stedet? Og hvis jeg så kun ammer til aftenputning og igen kl. 22.30. Får han så nok?

6) Jeg er nogle gange i tvivl om det er en god idé med drømmemåltidet, da han vågner lidt op af det. Det er ikke noget problem for ham at falde i søvn igen, det gør han med det samme. Men jeg får lidt dårlig samvittighed over at tage ham op, når han sover så godt.

Tak for din tid :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder